Četiri decenije: Mercedes-Benz G-klasa (1979. - 2019.), od prvog dana legendarni terenac predstavljao je moć, snagu i sposobnost


Ultimativno terensko vozilo uz dodatak odlično uklopljenog luksuza, načinilo je od Gelandewagena simbol božanstva među ljubiteljima blatnjavih puteva, a po novom i gradskih ulica...



Ovom modelu jednostavno moramo čestitati, njegovih četiri decenije postojanja obeleženi su fascinacijom onih koji su ga vozili i onih koji maštaju o njemu. Kultni terenac pojavio se prvi put 1979., u izvornom obliku G-klase kakvu i danas znamo.

Od prvog dana na videlo su izašle izvanredne terenske sposobnosti Gelandewagena. S druge strane, ljudima se svidela predanost i Mercedesova vernost poznatoj kockastoj formi karoserije, sad već 40 godina.

Kroz decenije, G-klasa je kontinuirano evoluirala od korisnog terenskog vozila, do posebno kvalitetnog saputnika na asfaltu. Stalnim osveženjima, Mercedes-Benz osigurao je da njihov legendarni model uvek bude napredan i ničime ne zaostaje za konkurencijom, ako je uopšte ima s ovolik dugom tradicijom.



Sigurno se pitate kako je sve počelo. Svetska premijera modela G-modela 460 održana je između 4. i 9. februara 1979. u Toulonu (Francuska). Tom prilikom, Mercedes-Benz je odmah pred novinare izašao s opisnim atributima poput beskompromisne terenske i putne sposobnosti spakovane u jedno, a nisu zaboravili spomenuti i njegovu maksimalnu raznolikost korišćenja.

Te izjave prepoznajemo i danas, kod nove G-klase serije 463 koja se proizvodi u Grazu, u Austriji, od maja 2018.

Istorija modela G-klase započela je u leto 1969. Daimler-Benz AG i austrijski Steyr-Daimler-Puch AG došli su na ideju o mogućoj saradnji. Oba proizvođača ponudila su vozila s izvanrednim terenskim mogućnostima kao deo svog asortimana. Mercedes-Benz Unimog kao i Puch Haflinger i Puch Pinzgauer. Dve godine kasnije, 1971. po prvi put je iznesena ideja o zajedničkoj izgradnji terenskog vozila. Cilj je bio kombinovanje ekstremne terenske sposobnosti, a da se pri tome odlično snalazi na putu. Kako je ideja sve više poprimala ozbiljne tonove, u jesen 1972. izvršni direktori dr. Joachim Zahn (Daimler-Benz AG) i dr. Karl Rabus (Steyr-Daimler-Puch AG) definitivno su stisnuli ruke i krenuli u nastavak razvoja projekta.



Razvoj je tada napredovao silovito. Prvi drveni model nastao je u aprilu 1973. Prvi prototip koji je bio u prometu već je bio testiran 1974. Fotografije u tehničkom opisu objavljenom interno 1975. pokazale su koliko su brzo dizajneri i inženjeri stigli do dizajna koji je već bio vrlo blizu konačnom G-modelu. Konačni stil s jasnim profilom definisan je od strane Mercedes-Benz Design tima na čelu s Brunom Sacco. Dizajneri su vešto kombinovali velike, glatke površine tela vozila s tehnički definiisanim funkcijama kao što su veliki prilazni i polazni uglovi te relativno velika visina vozila, s relativno malom ukupnom širinom.

G-klasa se proizvodi u fabrici Puch u Graz-Thondorfu od samog početka, do danas (G-klasa 463).

Mercedes-Benz u fabriku isporučuje osnovne komponente, uključujući motore, osovine, upravljačke sisteme i velike delove. Ta praksa je zadržana od samih početaka.

G je u pocetku bio lansiran na tržište u modelskoj verziji 460, kao univerzalno terensko vozilo s relativno rustičnim interijerom, ali se zato veliki nivo pažnje posvetio pogonskom sistemu.



Odabrani standardni pogon na sva četiri točka sa stopostotnom blokadom diferencijala i dodatnom blokadom diferencijala na prednjoj i zadnjoj osovini, koja je standardna oprema od 1985. godine, osiguravaju optimalna svojstva upravljanja terenskim vozilima. To pravim off-roaderima nije promaklo i od tada je G-klasa terenski fenomen.

Konstrukcija okvira i krute osovine s oprugama bile su usmerene na raznovrsnost i robusnost s puta. Na samom lansiranju bile su dostupne 230 G i 280 GE verzije s benzinskim motorom. Postojale su dve karoserijske verzije, s dva različita međuosovinska razmaka (2.400 i 2.850 milimetara), kao i različiti stilovi karoserije - otvoreno vozilo, zatvoreno i kombi sa zatvorenim bočnim zidovima (za vojsku najčešće).

Kontinuirani napredak G-modela bio je vidljiv iz godine u godinu, što se pokazalo ključnim za trajni uspeh. Važni koraci uključili su serijski servo upravljač (prvi u 280 GE i 300 GD, od 1987. u svim modelima), kao i uvođenje zatvorenog, trosmernog katalizatora (od 1986. u početku kao posebna oprema u 230 GE) i sistem protiv blokiranja točkova prilikom kočenja (ABS) u modelu serije 463 iz 1990.

Posebno uspešno poglavlje u istoriji G-klase započelo je 1999.: te godine G 55 AMG postao je novi vrhunski model serije 463, s izraženim sportskim karakterom. Daljnje standarde u tom pogledu postavili su G 55 AMG (2004), G 63 AMG, G 65 AMG (oba 2012.), G 63 AMG 6x6 (2013) i na kraju najnovija Mercedes-AMG G 63, predstavljena u februar 2018.



Da "G" nastavlja uspešno savladavati sve izazove u četvrtoj deceniji pokazali su i drugi ekskluzivni modeli kao što su G 500 4x4 iz 2015.i Mercedes-Maybach G 650 Landaulet iz 2017., od čega ih je samo 99 napravljeno. Obe varijante vrhunskog terenskog vozila otvorile su novo poglavlje luksuznosti za G-klasu. G 500 4x4 s obzirom na još bolje poboljšane off-road sposobnosti i Mercedes-Maybachu G 650 Landaulet, kao neviđenom nivou luksuza u takvom tipu automobila.

Nova generacija modela serije 463 proslavila je svoju svetsku premijeru na Međunarodnom sajmu automobila u Severnoj Americi (NAIAS) u Detroitu u decembru 2018. I od nedavno je dostupna i na našem tržištu.

Fascinacija traje i dalje, G-klasu će zavoleti i oni kojima je ona samo, čudna kocka na točkovima.

Tekst: Redakcija Auto