Kako koronavirus utiče na automobilsku industriju?


Mnogi proizvođači su već zatvorili fabrike u Aziji zbog pretnje od zaraze ali se najavljuje i prestanak proizvodnje u Evropi dok bi udarac na kinesku ekonomiju mogao da se oseti širom planete



Koronavirus je prethodna dva meseca svetska tema broj jedan. Pandemija koja je započela u kineskom gradu Wuhan već se proširila na druge veće gradove u najmnogoljudnijoj zemlji sveta, ali je svoj put našla i do drugih kontinenata. Ipak, najveći broj obolelih od koronavirusa je u Kini, pa su i određeni proizvođači automobila koji imaju fabrike u toj zemlji rešili da obustave proizvodnju. Toyota je privremeno zatvorila svoje fabrike u Tianjinu i Guangzhouu gde se godišnje proizvede preko 600 hiljada automobila. Honda je takođe zatvorila svoja postrojenja, dok je Ford nastavio da radi u svojoj fabrici Jiangling Motor ali samo na adaptiranju 600 modela Transit u specijalna vozila hitne pomoći za prevoz zaraženih pacijenata. PSA Grupa je čak i čarter letovima evakuisala svoje japanske radnike iz Kine.



Izvršni direktor nemačkog dobavljača automobilskih delova Bosch, Volkmar Dener, upozorio je da bi koronavirus mogao da utiče na globalni lanac snabdevanja u autoindustriji. "Naravno da smo zabrinuti, ali na osnovi poznatih činjenica, možemo reći da trenutno ne beležimo poremećaje u našem poslovanju ni u lancu nabavke”, rekao je  Dener. Kina je Boschu važna globalna proizvodna baza za izvoz elektromotora, sistema prenosa i pogonske elektronike za električne automobile. "Moramo pričekati da vidimo kako će se stvari razvijati. Ako se ova situacija nastavi, doći će do poremećaja u lancima nabavke." izjavio je Dener.



Upravo problemi u snabdevanju uticali su na FCA Grupaciju koja razmatra zatvaranje jedne svoje fabrike u Evropi. Izvršni direktor Fijata Majk Menli naveo je da su četiri kineska dobavljača pogođena virusom, od kojih je jedan ključni proizvođač auto-delova, a ako se obustava kineske proizvodnje nastavi, preostala tri dobavljača će takođe postati kritična. Kako piše Financial Times, to je prvi put da je ovaj proizvođač automobila najavio obustavu rada svojih pogona, čime je dodatno naglašena ozbiljnost posledica pandemije. Ukoliko kineske fabrike, najkasnije za dve nedelje, ne započnu proizvodnju komponenti, FCA će biti prinuđen da zaustavi jedan ili više najvećih proizvodnih pogona u Evropi. Imajući u vidu da je FCA Srbija jedan od njihovih najvećih pogona na starom kontinetu, moguće je da i fabrika u Kragujevcu pretrpi posledice ove krize. Za sada je situacija vrlo neizvesna, a ukoliko koronavirus nastavi da se širi imaće ozbiljne posledice ne samo na automobilsku industriju već na celokupnu svetsku ekonomiju. 


                                                                                                                                                                  Nebojša Lindić